Jangan Lupa Baca Noooo......

Perhatian... perhatiannnn!!! kalau rasa nak polo.. polo jee.. jangan dok gatai2 paksa aku polo hangpa balik..
tak pasai kena sekeh sebanyak 253 kali tanpa henti... hahaha...
kalau rasa nak polo aku... boleh add kat dashboard masing2... harap paham kot no...
tak paham boleh main jauh-jauh...

Aku nak cari kawan saja.. musuh sila berambussss.....

Sunday, 19 June 2011

Teguran Di tengah Malam.........

Maria baru saja pulang ke kampung bercuti sempena cuti semester... sebab dia dah lama tak balik jenguk kampung dia.. so dia pon tak tau la yang rumah dia dah di upgrade daripada rumah separuh papan kepada rumah batu.... konononya family dia nak buat suprise la...

Jadi.. keluarga Maria telah sepakat nak buat kenduri kesyukuran sempena rumah baru mereka yang baru saja siap di bina.... Setelah sepakat untuk mengadakan selepas isyak... Jadi segala persiapan semuanya perlu disiapkan...Hari itu mereka sekeluarga sangat sibuk menyiapkan persiapan... memasak .. mengemas dan lain2....

"Ermm... Mak.. pokok pisang belakang rumah kita tu dah buang ek.. ermm" tanya Maria kaget....
"Owh.. pokok pisang belakang tu kan dah buang... ituu.. bilik ko kan dah dibesarkan hingga atas tapak pokok pisang tu... kenapa dengan ko ni?" mak Maria pon pelik dengan sikap Maria...

"ermm.. mak... nak tau tak... sebenarnyakan.. dulu... ada la satu malam bulan mengambang.. Maria intai la ikut tingkap.. kononnya nak tengok keindahan malam... tapi kan mak... Maria terpandang sesuatu kat pokok pisang tu.... po..po.. pooccooongg agaknya...." kata Maria separuh ketakutan akibat imbasan masa lalu...
"yeke... mak rasa itu mungkinnn....."
"amboii2.... tetamu nak datang dah sekejap lagi... cepat sikit....." belum sempat mak Maria menyambung.. ayah Maria tiba-tiba memotong.....

Upacara dimulakan setelah semua tetamu hadir... di mulakan dengan tahlil dan kemudian diikuti dengan sedikit doa kesyukuran... Setelah selesai mereka telah di hidangkan makanan....

......................................................



Maria tidur nyenyak akibat keletihan... badannya terasa lemah.... sedang asyik tidur.. tiba-tiba perutnya rasa memulas...  "aduhh... sakitnya....waktu macam ni la ko nak sakit...." Maria bangun sambil mengurut-ngurut perutnya... Maria cepat-cepat ke tandas yang terletak di hujung skali... dalam kegelapan Maria tidak dapat mencari lokasi suis lampu kerana dia belum biasa di rumah barunya....

Dia teraba-raba untuk pergi ke tandas.... melalui ruang makan dan dapur.. seterusnya tandas... mujurlah suis tandas hanya di luar pintu... dia merasa sedikit lega... setelah selesai urusannya... dia bergegas ke bilik...

Saat melewati ruang makan... "Pssstttttt....." Maria terdengar seperti seseorang menegurnya.... langkahnya terhenti... kisah pocong yang di jumpainya satu masa dulu terus melekat di fikirannya... hampir saja dia menoleh bau harum semerbak menusuk hidungnyaa....

"aaaaaaaa........" Maria menjerit sambil berlari menuju ke bilik orang tuanya.... "maakkk.... ayahhhhh...." Maria menjerit sambil mengetuk-ngetuk pintu bilik....

Saat pintu terbuka Maria terus memeluk ibunya... "kenapa ni... kenapa..." mak dan ayahnya cemas.... 
Maria pon menceritakan kepada kedua-dua orang tuanya apa yang berlaku...





Mak dan ayah Maria saling memandang lantas ketawa.... Maria tergamam kehairanan... "kah kah kah.... itu sebenarnya bunyi air freshener laaa....mak yang letak kat ruang makan tu...." kesunyian malam terisi dengan gelak tawa mereka....

......................................................................................

Keesokan paginya Maria masih tak puas hati... maka dia pon bertanyakan tentang pocong pada pokok pisang di belakang rumahnya....

"oowhh... kalau Maria nak tau... daun dan batang pokok pisang ni kalau kena cahaya dia akan bersinar... jadi yang Maria nampak tu sebenarnya bukan pocong... tapi pokok pisang tu sendiri.... mak nak jawab semalam ayah kau masuk campur...." sekali lagi Maria ditertawakan......






Nota Haru Biru:  Pssttt.. cite ni aku reka je.. hahaha..kalo korang tak caya.. try la ushar pokok pisang waktu malam.. hehehe...


17 comments:

cik bulan said...

pandai hg no..haha...aduyai..

Lieyly ︱ Alia said...

pokok pisang do belakang rumah jgk -.-' bet0ii ka haru biru ??sumpah xmau tgok..HAHHA !!

nurfatiha blacky said...

haru biru sungguhh. pandai wak lecehh kan. HAHAHAHA

Gagak said...

Depan rumah ada je pokok pisang..hehe

apik pehe said...

pokok pisang takper lagi..jangan usha buluh dah la..hehehe

hudahassan ^^ said...

ske aw wt cte seram kelakor . :P

Lieyda said...

uish xnk la.karang etol2 nampak pocong br tau haha

waeda alias said...

hahaha. aku dah gak dh cita hng nie tipu2 wat seram dr awal.

Ain Nadiah said...

nasib depan umah takde pokok pisang hehe

blog-tips-kurus said...

cerita seram pasal bunyi air-freshner ni memang betul. haha!

Fyqa said...

naseb bukan pocong. haaaa

nurathirahkaman said...

hahhaahha daah la sebelah bilik ada pokok pisang...oug manggai..:)

Miss Y and Her World said...

ish tak berani aihh nak pi usha pokok pisang malam-malam. orang kabor pokok pisang ni rumah langsuir. tak tau betul ke tak. serrremmm.

Perempuan Cantik Sebab Mekap?

Ain Nadiah said...

tambah lagi.

pokok apa pun malam2 tak berani kut nak tengok.. hehe

CikAizA said...

hahahahha... kalau aiza gerenti dah x tdo... haha.. tapikan org kata kat pokok pisang ada hantu cantik.. heheheh.. tuan tanah try r usha2... heheheheh

perondajaketbiru74 said...

hehe setengah orang cakap memang pocong suka kt pokok pisang betul atau tak tu terserah ler

azi nur said...

hahahaaa dok buat lecey la haru biru nii